Historie

Skrog_2_DypetsetDet var Magnus Ågotnes født i 1928 fra Ågotnes på Sotra som er konstruktøren bak Gimlebåtene. Han hadde opprinnelig en gammel tjærebeiset åpen tresjekte (dorry), men det var mye vedlikehold med trebåten og som gjorde at han startet opp med plastbåter.

Det begynte med å bygge en plugg til 20 fots båt, når pluggen var OK ble det støpt form og båtbyggingen kunne begynne. Båtformen ble modifisert flere ganger underveis på 70 tallet – breier og høyere bak, mere spring. Etter en tid endret han fra snekke til sjark, båten fikk tverr hekk, denne ble også modifisert etter hvert, breiere bak osv. til den fremsto slik vi kjenner den i dag. Konstruksjon av båtformer og båtbygging var hobbyen til Magnus Ågotnes, fokuset hans var sjødyktighet og at båten skulle være god og fiske fra, for det var jo fiske som var den opprinnelig hobbyen til Magnus Ågotnes, men båtbyggingen tok jo mye tid.

Magnus Ågotnes var født og oppvokst på Ågotnes, gikk på skole i Bergen/Oslo og endte opp i Kristiansand som ungdomsskolelærer, dette var i begynnelsen av 60 årene. Gjennom årenes løp leide Magnus Ågotnes mange garasjer og skur for å pusse på båtform eller bygge båter, i 1974 kjøpte/bygde Magnus Ågotnes hus, og garasjen noen år senere hvor båtbyggingen fortsatte. Magnus hadde aldri sertifikat, han tok bussen til og fra de leide lokalene hvor han bygget båtene, man kan forestille seg at Magnus Ågotnes levde ett utrolig liv, det er langt fra nåtidens og dentidens levemåte og produksjonsmetoder!

Gimle 22 er et velprøvd snekke og sjarkskrog, Gimle 22 har nå har gjenoppstått som en ærlig, sjødyktig og kompromissløs bruksbåt, Gimle 22 er bygget for ett formål: Å gi sportsfiskeentusiaster en gjennomført trygg og sjødyktig båt hvor de kan dyrke hobbyen sin i all slags vær, hele året. Den som nå har videreført Gimle 22 heter Tommy Jørgensen, Som innfødt Øygarding med bosted på Nautnes er Tommy Jørgensen båtmann på sin hals, sikkerhet på sjøen er viktig og skal være varemerket til Gimle 22. Tommy Jørgensen eide selv en Gimle som ble brukt mye på havet vest av Øygarden, når støpeformen dukket opp for salg kom ideen om en relansering av Gimle 22 i en mer moderne form.

Fisketurisme, og kjennskap til utfordringene rundt utleie av båter var det som utløste ideen om utvikling av en helt ny båt basert på det sjødyktige Gimle-skroget utviklet av Magnus Ågotnes.